Ілюстрацыі найлепшых дзіцячых кніг паводле Прэміі Цёткі 2021

Сёлета ў шосты раз была ўручана  Прэмія Цёткі, якая ўганароўвае найлепшыя беларускія кнігі для дзяцей і падлеткаў. Адна з дзвюх намінацый прэміі – за найлепшае мастацкае афармленне кнігі, а ALOVAK пяшчотна любіць прыгожыя кніжныя ілюстрацыі. У кароткі спіс прэміі ў гэтай намінацыі ўвайшло 6 кніг, пра афармленне якіх і пойдзе гаворка ў гэтым артыкуле.

Тэкст падрыхтавала: Кацярына Буто

У склад мастацкага журы Прэміі Цёткі сёлета ўвайшлі мастакі Кацярына Дубовік і Павел Татарнікаў, дызайнер Ігар Юхневіч. 

Валерый Славук — Вядзьмар, які рабіўся ваўком: Беларускія чарадзейныя казкі. Мінск, Янушкевіч, 2020

Менавіта Валеры Славук і стаў пераможцам  у намінацыі  “Найлепшае мастацкае афармленне”. У кнігу, якую аздобіў мастак, ўвайшло 30 беларускіх чарадзейных казак і паданняў, запісаных у канцы XIX — пачатку XX стагоддзя, а цяпер наноў адабраных і апрацаваных Антонам Францішкам Брылём.

Фота: з архіву выдавецтва “Янушкевіч”

Гісторыя стварэння ілюстрацый да кнігі

Валерый Славук: “Укладальнік кнігі, Антон Францішак Брыль, унук пісьменніка Янкі Брыля, сам знайшоў мяне і прапанаваў стаць ілюстратарам кнігі казак. Ён сказаў, што я магу рабіць гэта так, як захачу. З-за гэтага ўласна і пагадзіўся. Першапачаткова кнігу планавалася выдаць невялікага памеру, але я ўсё ж здолеў пераканаць зрабіць добры альбом з вялікімі панарамнымі ілюстрацыямі.

Карцінка: выдавецтва “Янушкевіч”

Для кнігі я выканаў 12 вялікіх ілюстрацый на разварот, потым прыйшлося дамаляваць застаўкі для кожнай казкі. Я працаваў толькі над ілюстрацыямі, макетам займалася само выдавецтва.

Многія казкі ў кнізе былі мне вядомыя, але было некалькі цалкам незнаёмых – яны падаліся мне цікавымі, нават нечаканымі. Падчас працы над кнігай, успамінаў сваё дзяцінства, калі ехаў у цягніку разам з мамай да брата, з Беларусі на Урал, і чытаў у доўгай дарозе кнігу беларускіх казак”.

Ілюстрацыя: Валеры Славук
Ілюстрацыя: Валеры Славук

Тэхніка выканання ілюстрацый

Валерый Славук: “Выконваў ілюстрацыі пяром і рознакаляровай тушшу, якую разводзіў сам. Не люблю занадта яркія  стракатыя колеры ў графіцы. Хацелася чагосьці больш сціплага – мне падалося гэта магчымым для беларускіх казак.

Звычайна я выкарыстоўваю ў сваіх ілюстрацыях яшчэ і акварэль, але тут яна не спатрэбілася, каляровай тушы аказалася дастаткова.

Арыгіналы ілюстрацый вялікія, прыблізна 40*60 см. Улічваў, што калі пры друку стануць меншымі, будуць выглядаць толькі лепш. Ілюстраванне кнігі заняло каля 3 месяцаў, на адзін разварот мог сысці тыдзень карпатлівай працы”.

Ілюстрацыя: Валеры Славук
Ілюстрацыя: Валеры Славук

Лілія Давыдоўская — Ганна Янкута. Кот Шпрот і зніклы мышамабіль. Мінск, Янушкевіч, 2020

Гэта другая па ліку кніга пра прыгоды ката Шпрота, напісаная беларускай пісьменніцай Ганнай Янкута. Галоўны герой кот Шпрот разам з прывідамі Марай і Жан-Жахам, гуляючы па Мінску,  расследуюць новую таямніцу. Ілюстрацыі да кнігі стварыла мастачка Лілія Давыдоўская.

Фота: Лілія Давыдоўская

Гісторыя стварэння ілюстрацый да кнігі

Лілія Давыдоўская: “Я з дзяцінства любіла кнігі і заўжды марыла, што калі-небудзь сама змагу намаляваць ілюстрацыі для якой-небудзь цікавай гісторыі. Неяк далучылася да праекта ў ЖЖ (калі той яшчэ быў жывы), у якім  трэба было за год намаляваць уласную кнігу. Я захапілася ідэяй і ўзялася за працу. І праз год у мяне была не толькі праілюстраваная гісторыя, але і разуменне таго, што мне сапраўды падабаецца гэта справа.

Калі Ганна Янкута шукала ілюстратара, ёй сярод іншага параілі і мой блог з гэтым самым праектам. Аўтарцы мае ілюстрацыі спадабаліся, а я была ў захапленні ад гісторыі пра ката Шпрота, так і пачалося наша супрацоўніцтва. З таго часу з’явілася ўжо тры кнігі, дзве з каторых трапілі ў кароткія спісы прэміі Цёткі. Першая ў 2020 годзе, другая сёлета.

Фота: Лілія Давыдоўская

Тэхніка выканання ілюстрацый

Лілія Давыдоўская:  “Для ілюстрацый я выбрала змешаную тэхніку. Спачатку ў графічнай праграме я намалявала каляровыя эскізы. Пасля іх зацверджання раздрукавала контуры, якія перавяла на мастацкую паперу. Асобныя персанажы і фаны, якія складаюць аснову, маляваліся акварэллю, для другой кнігі я вырашыла яшчэ дадаць алоўкі, мне падабаецца тэкстура, якую яны даюць паверх заліўкі. Потым гэтая аснова сканавалася, і ў фоташопе сумяшчаліся ўсе фрагменты, вядома, з дадатковай апрацоўкай.

Ілюстрацыя: Лілія Давыдоўская

Такі падыход забірае даволі шмат часу, але дае і большы кантроль над працэсам. Мне хацелася выкарыстоўваць “жывыя” матэрыялы, але ў той жа час пакінуць сабе магчымасць лёгка выправіць памылку ці  нешта памяняць у ілюстрацыі, калі я пабачу, што так будзе лепш”.

Фота: Лілія Давыдоўская

Вольга Дзятко — Алесь Пальчэўскі. Рэкс і Казбек: апавяданні. Мінск, Мастацкая літаратура, 2020

У гэтую невялікую кнігу  ўвайшлі апавяданні Алеся Пальчэўскага,  двойчы рэпрэсаванага пісьменніка ХХ ст, рэабілітаванага ў 1954 г. У апавяданні, якое дало назву зборніку, трое паляўнічых на прывале расказваюць гісторыі пра сваіх сабак.  Праілюстравала кнігу мастачка і дызайнерка Вольга Дзятко.

Фота: Вольга Дзятко

Гісторыя стварэння ілюстрацый да кнігі

Вольга Дзятко: “Я працавала ў выдавецтве “Мастацкая літаратура” некалькі гадоў, на працягу якіх праілюстравала 8 кніг. І цяпер, пасля звальнення, перыядычна заходжу ўзяць працу. Люблю працаваць з кнігай, асабліва з дзіцячай.

Так было і ў гэты раз, мастацкі рэдактар выдавецтва Насця Капульцэвіч якраз распрацоўвала афармленне для новай серыі кніг для малодшага школьнага ўзросту “Я люблю чытаць”. Я з задавальненнем пагадзілася ўзяць замову і прыступіла да працы”.

Фота: Вольга Дзятко

Тэхніка выканання ілюстрацый

Вольга Дзятко: “Гэта было непазбежна! З 2016 года я ляпіла з гліны ўпрыгожанні і аксесуары. Таму ідэя стварыць кнігу з ляпнымі ілюстрацыямі лунала ў паветры. Можна сказаць, мы з мастацкай рэдакцыяй выдавецтва аднадушна вырашылі, што кніга будзе асаблівай.

Тэрміны былі сціснутыя, усе ілюстрацыі ствараліся за два тыдні – на адным дыханні. Звычайна на такую ??працу ідуць месяцы.

Фота: Вольга Дзятко

Я працавала самазастывальнай глінай. Усе элементы былі вылеплены ўручную. Магчыма, друк не перадае ўсю фактуру і аб’ём ілюстрацый, ужывую іх вышыня дасягае 1-1,5 см.

Усё пачыналася з эскіза, лінейнага малюнка. Далей ішла праца з планамі, фактурамі. Шмат увагі надала падбору колеру, усе адценні вымешвала з базавых колераў, што дало магчымасць стварыць задуманую каляровую гаму.

Вядома, стварэнне ілюстрацый з гліны адрозніваецца ад працы з фарбамі. Тут ты малюеш наўпрост рукамі, без пэндзля – такі працэс мне падаецца займальным і цікавым”.

Фота: Вольга Дзятко

Андрэй Пакроўскі — Марыя Мартысевіч. Як пазбыцца Маматута. Мінск, Koska, 2020

Паэтка і пісьменніца Марыя Мартысевіч стварыла незвычайную кнігу дзіцячых вершаў для дарослых. Праілюстраваў кнігу празаік і мастак Андрэй Пакроўскі.

Карцінка: выдавецтва Koska

Гісторыя стварэння ілюстрацый да кнігі

Андрэй Пакроўскі: “Думаю, Маматут з Марыяй выбралі мяне таму, што я не толькі класны ілюстратар, але яшчэ і ў нядаўнім мінулым (у маштабах Сусвету) малады бацька. Таму маляваў я абапіраючыся не толькі на тэкст, але і на свой бацькоўскі досвед. Калі моцна прыгледзецца, у карцінках можна знайсці пасхалкі з маіх бацькоўскіх, а калі капнуць глыбей, і дзіцячых гадоў”.

Карцінка: выдавецтва Koska
Карцінка: выдавецтва Koska

Тэхніка выканання ілюстрацый

Андрэй Пакроўскі: “Усе карцінкі намаляваны па-дзедаўску: толькі лайнеры і папера. Магчыма, выкарыстанне лічбы паскорыла б працэс, але навошта паскараць тое, ад чаго ты атрымліваеш асалоду. Штрыхоўка, якую я выкарыстоўваў у ілюстрацыях, была для мяне амаль як медытацыя, спосаб адключыцца ад міру і надзённых трывог. Каб парадаваць сябе яшчэ больш, маляваў я на цвёрдай акварэльнай паперы, таму акрамя ілюстрацый у мяне атрымалася яшчэ і серыя карцінак, якія можна павесіць на сцяну”.

Ілюстрацыя: Андрэй Пакроўскі
Ілюстрацыя: Андрэй Пакроўскі

Лізавета Пастушэнка — Уладзімір Караткевіч. Старая казка. Мінск, Народная асвета, 2020

У зборніку твораў беларускага класіка Уладзіміра Караткевіча сабраны казкі, напісаныя ў розныя гады яго жыцця. Ілюстрацыі да кнігі стварыла мастачка і выкладчыца Беларускай акадэміі мастацтваў Лізавета Пастушэнка.

Фота: oz.by

Гісторыя стварэння ілюстрацый да кнігі

Лізавета Пастушэнка: “З дзяцінства я марыла, што некалі аформлю якую-небудзь кнігу. Так і атрымалася ў маім жыцці, я стала мастаком-графікам. Калі мне патэлефанавалі і прапанавалі аформіць складанку казак Уладзіміра Караткевіча, я не доўга думала. Тут усё супала: і любоў да ілюстрацыі, і тэматыка (заўсёды было цікава працаваць з казкамі і дзіцячай літаратурай), і асоба аўтара. Мне вельмі падабаецца творчасць Караткевіча, я нават была мастаком у мультфільме па яго творчасці “Вясна ўвосень” на кінастудыі “Беларусьфільм”. Таму, нягледзячы на ??невялікія тэрміны для выканання, з задавальненнем пагадзілася на ўдзел у праекце”.

Ілюстрацыя: Лізавета Пастушэнка

Тэхніка выканання ілюстрацый

Лізавета Пастушэнка: “Ілюстрацыі выкананыя ў аўтарскай тэхніцы. Гэта мікс з розных графічных прыёмаў. Інакш яшчэ такі падыход у працы завуць змяшанай тэхнікай. У аснове манатыпія, выкананая друкарскай фарбай, і далей дапрацоўка шклографам і тушшу. Гэтая тэхніка мне вельмі падабаецца і дазваляе рашаць усе задачы, якія я стаўлю перад сабой у працы. Таксама за кошт гэтай тэхнікі можна ўзбагаціць працу цікавымі фактурамі і графічным эфектамі, немагчымымі ў традыцыйных тэхніках.

Ілюстрацыя: Лізавета Пастушэнка

Ілюстрацыі практычна манахромныя, г.зн. колер прысутнічае мінімальна. Вядома, збольшага такое рашэнне прадыктавана тэхнікай выканання, але ўсё ж гэта не вырашальны момант. Мне падаецца, што казкі Уладзіміра Караткевіча не зусім дзіцячыя, яны падыходзяць і будуць цікавыя чалавеку любога ўзросту. Яны філасофскія, і прымушаюць задумацца пра сэнс жыцця. Выявы, створаныя аўтарам часам фантастычныя і таямнічыя, а часам наіўныя і чыстыя. Але заўсёды глыбокія. І такое манахромнае рашэнне ілюстрацый, на мой погляд, дапамагае чытачу ўдумліва і з вялікай увагай паставіцца да тых сэнсаў, якія аўтар уклаў у тэкст.

Я з вялікім задавальненнем працавала над гэтай кнігай, і ўдвая прыемна, што на гэтае выданне звярнулі ўвагу журы Нацыянальнага конкурсу “Мастацтва кнігі” і Прэміі Цёткі”.

Фота: Лізавета Пастушэнка

Стася Сакалоўская — Стаселька Кірыл. Пімкі. Мінск, Галіяфы, 2020

Гэта кніга невялікіх гісторый-казак, у якіх пераплятаюцца беларуская міфалогія і фальклор, выдумка і гісторыя. Над дызайнам вокладкі працавала  мастачка Стася Сакалоўская, ілюстрацыі стварыў сам аўтар кнігі, Кірыл Стаселька.

Фота: Стася Сакалоўская

Гісторыя стварэння ілюстрацый да кнігі

Стася Сакалоўская: “Так сталася, што я рабіла вокладкі да ўсіх кніг Кірыла, не выключэннем стала і кніга “Пімкі”. Ідэя вокладкі даволі простая: легенды і паданні – гэта сувязь пакаленняў, мудрасць, гумар, вопыт, якія пакідалі нам нашы продкі. Таму на першай палове вокладкі дзядуля, якога ўжо няма, лямпай свеціць на старонкі кнігі, якую чытае яго ўнук”.

Ілюстрацыі: Стася Сакалоўская

Кірыл Стаселька: “Вокладкі, якія рабіла Стася да маіх кніг, атрымаліся нетыповымі, заўважнымі, атмасфернымі. Ды візуал вокладкі і візуал унутраных малюнкаў кнігі адрозніваюцца па сваім прынцыпе. Менавіта таму я не браўся за вокладку, але падзяліўся з чытачамі толькі сваім бачаннем, сваім адчуваннем некаторых персанажаў і з’яваў тэкста. Мне падаецца, што менавіта ў выпадку дадзенага тэкста (я ніколі дагэтуль не ілюстраваў кнігі) атрымалася апраўдана і арганічна”.

Ілюстрацыі: Кірыл Стаселька

Тэхніка выканання ілюстрацый

Стася Сакалоўская: “Вокладка выканана каляровымі алоўкамі і простым алоўкам”.
Кірыл Стаселька: “Вядома, я не з’яўляюся прафесійным мастаком ці ілюстратарам, тым не менш, на аматарскім узроўні займаюся візуальнай творчасцю даўно. Звычайна гэта замалёўкі на паперы. Для кнігі ж я ствараў ілюстрацыі адразу ў электронным фармаце пры дапамозе адмысловых планшэта і стылуса, а не лічбаваў гатовыя малюнкі”.

Ілюстрацыі: Кірыл Стаселька

***

Даведка. Прэмія Цёткі ўручаецца з 2016 года. За гэты час пераможцамі прэміі ў мастацкай намінацыі рабіліся Павел Татарнікаў (“Айчына: маляўнічая гісторыя. Ад Рагнеды да Касцюшкі” Уладзіміра Арлова),  Лізавета Лянкевіч ( “Азбука. Вясёлы вулей” Рыгора Барадуліна), Кацярына Дубовік (“Чаму Меша не мае хаты” Надзеі Ясмінска), Вераніка Шпак  («Як зубраня “Зубраня” наведала» Генадзя Аўласенкі).

(с) ALOVAK

1 Comment

  1. […] Брошкі “Фрыда” з японскай гіны стварае дызайнер і ілюстратар Вольга Дзятко: […]

Leave a Reply